Měl jsem to
štěstí, že má generace byla formována tehdy aktuálními doznívajícími
60. léty a nástupem let 70.,
Nástup
jazzrocku nás přivedl k jazzu a měli jsme tak možnost přičichnout zčerstva
k M.Davisovi, Weather Report, či
Podobně
se ubíral i vývoj kapel, které jsem vedl. Začínali jsme /pominu-li první
country pokusy/ s hard- rockem,
Pro „něco z historie“
jsem použil text z průvodního textu CD souboru
ARCHIVNÍ
NAHRÁVKY /1973 – 1988/
Počátek kompilace představuje archaické domácí nahrávky z let 1973 - 1977, zhotovené pomocí dvou magnetofonů / nahrávat se dalo pouze do jednoho, pásek bylo třeba stále přendávat a díky rozdílné rychlosti posunu pásku se neustále pohybovalo ladění a tempo v závislosti na počtu playbacků /. Teprve druhé „album“ bylo již pácháno na kvalitnějších dvou přístrojích Tesla, tuším označených B 43.
Dochované
skladby jsou výběrem z fiktivních alb. Zašuměné, frekvenčně chudé
dřevní nahrávky jsou plné rytmických nepřesností, rušivých zvuků a
tenkého soundu nedokonale ladících akustických kytar za pořizovací cenu
120 Kč, snímaných mikrofonem téže kvality a ceny. Rytmická sekce / bratr
Michal / využívá veškeré možné předměty z domácnosti
- plastovou bandasku na mléko, plechovky s rýží, gramofonovou přenoskou
amplifikovanou desku stolu či kuchyňský nůž pod ni vetknutý a podobně.
První
album neslo název „Čas dětských her“ a bylo v duchu mně dnes opět
nejbližšího jemně romantického softrocku. V pozdějších nahrávkách
na albech „Zase o krok dál“ a „Chtěl jsem to říct, než
odejdu“ se občas objevuje i mé tehdejší podlehnutí strhujícímu vlivu
jazzrocku a posléze i jazzu / ortodoxní vyznavač tohoto stylu to však asi
neshledá /. Například na „Svítání“ nebo „Nebuďte mrtvé“ je patrné
okouzlení světovládným souborem Mahavishnu Orchestra, „Oáza“ je vzpomínkou
nikoliv na Saharu, ale reflexí na stejnojmennou českobudějovickou zahradní
restauraci a na chvíle, kdy jsem sedával s kytarou v přírodě či
na periferii měst a relaxoval improvizacemi, při jedné z nichž vzešel
i její motiv.
Naše bratrské duo se od nedochovaných záznamů počátků seskupení„Los Hejnos“ / převzatý i vlastní repertoár směřující od tehdy ještě s proudem neplujících countrymanů „Rangers“ ke snaze reprodukovat Sabbathovský hardrock na nezbytnými vložkami do gramofonu elektrifikovaný otcův hybrid kytary a loutny / posléze stalo dlouhodobým základem skupiny „Nemesis“, kterou prošla za léta naší aktivity pěkná řádka dodnes zručných a úspěšných muzikantů.
Nahrávky
ze zkušebny v Rudém koutku podniku Domácí potřeby dokumentují dobu
jazzrockového ducha a jednoho složení skupiny / Petr & Michal H
. - kytara / bicí; Michal Pavlík - el.piano, violoncello; Luboš
Havlák - housle; Vladislav „Šváb“ Švadlenka -
baskytara /.
Toto
těleso před mým odchodem na vojnu obsahovalo již i malou dechovou sekci.Část
kapely odešla do „Motoru“ Jany Kratochvílové / M.Pavlík, K.Novák /, brácha
nadlouho zakotvil u OPSO a já díky starostlivé péči otce u pétépáků ve
Vyškově.
Soudruzi z vojenské správy
ani v nejmenším netušili, že tato umístěnka mi uškodila méně, než
spolu s mým tatíkem předpokládali - soužití s primitivními
kriminálníky nebylo sice procházka růžovou zahradou, ale o to snáze se dařilo
ochočit si stejně tupé zupáky ze štábu, navázat prospěšné obchodní
vztahy s inteligentními důstojníky - stavaři, reprodukováním v té
době tajně pašované pornografie podmanit nadržené kuchaře a vzhledem k přidělené
funkci drába, dozorujícího nad docházkou civilních pracovníků na stavbu,
otevřít nevysychající kanál přísunu piva do mé kanceláře, kde jsem si
vydobyl i prioritu přespávání namísto v smrduté cimře na rotě. V mé
kanceláři se kromě pitek spojených s lukulskými hody / jako dávidlo
sloužilo namísto pavího brku srolované Rudé právo / odehrávala pro ubití
času nezbytná výtvarná a hudební realizace. Tak jsem se dostal k malování,
skládal písničky divadelního charakteru a připravoval základ budoucího
repertoáru pro nové Nemesis. Dodnes mne mrzí pozdější odloučení s Tomášem
Kalužným, prostým stavebním dělníkem s mimořádným přirozeným
hudebním talentem. Komplikované dojíždění do Prahy a rodinné problémy ho
ponechaly zmizet na severu Čech.
Na
naší chatě v Třebáni jsme v sestavě P.& M . Hejna;
M.Pavlík; K .Novák - baskytara; T.Kalužný - zpěv,
akustická kytara a F.Kop - saxofon
nahráli několik ze zmíněných písniček, vzniklých ve vojenském
zajetí. Živé provedení s dalšími klávesami navíc bylo doprovázeno
tentokrát již velkoplošnou projekcí a mělo tvořit závěr koncertu Pražských
jazzových dnů / netřeba se lekat názvu, byla to veskrze rocková
záležitost, organizovaná Jazzovou sekcí, jejíž počiny jistě pamětníkům
něco říkají /. Bolševik však učinil těmto zvěrstvům konec a tak
k této realizaci na pódiu Lucerny nedošlo.
Další
kapitolu tvoří muzika, která byla součástí besídek Dětského domova v Dolních
Počernicích, kde jsem pracoval jako vychovatel. Na instrumentální skladby děti
tancovaly, k zpívaným / opět dětmi / se na plátno 6 x 6 metrů promítaly
fotografie a malby. Závěrečnou částí vystoupení pak byly songy vánoční,
zkomponované namísto koled, které byly v bolševikem sledovaném školství
zapovězeny jakožto úderný voj komunismu nepřátelské křesťanské
ideologie.
Velká
část textů písniček z DD je inspirována mojí životní láskou,
kterou jsem tehdy potkal, stejně jako zlobou a žárlivostí části okolí,
nepřející našemu, pro ně v duchu přísloví „podle sebe soudím
tebe“ pochopitelně nepochopitelnému čistému vztahu. Chtěl-li jsem své
dnešní - aktualizace 2003 - bývalé ženě říct něco pěkného před
odchodem, nezbylo mi než poskytnout sexuální uspokojení kolegyni. Utěšovat
ředitele, chatrně maskujícího homosexuální
orientaci, jsem však naštěstí
neměl to potěšení. Po prohlédnutí praktik nechutného parazitování
pedagogů na dětech, rozpočtu a soucitu dobrovolných dárců můj vztah ke školství
vykrystalizoval, ani současné zkušenosti nezadaly motivaci ho přehodnotit.
Poslední ucelenější soubor je několik nahrávek z období hledání jiné cesty s mým srandabandem Evino prádlo. Diapozitivy tentokrát již nebyly pouze umělecké, ale i naaranžované či autentické záběry doplňující písničky, spodní prádlo rozvěšené po podiu nebylo ale Evino, avšak Janino. Další nahrávky tohoto seskupení jsou na mém albu „Petr Hejna a přátelé & Evino prádlo“. / Stejně jako první část výše uvedeného CD i následný „Labyrint vzpomínek a ráj snů“ mapují můj definitivní návrat ke zvuku a kompozicím, mému srdci nejbližším /.
Ani
E.P. štěstí nepřálo, ve finále soutěže Objev rocku náhle v porotě
zasedl soudruh Kočandrle, který měl proti nám nasazené své Monitorské koně
Plexis a Orlík.
Jednotlivé
archivní disky jsou doplněny pro úplné využití kapacity ještě bonusy,
demosnímky a fragmenty písniček, mnohdy ještě horší kvality než hlavní
materiál.
Po
dvou letech trávených svérázně
za plotem zeleného ghetta a potřebné přípravě po návratu do života / málem
jsem při bouřlivém vítání tohoto návratu právě o život přišel neplánovaným
výbuchem amatérského ohňostroje / vznikly nahrávky pořízené na chatě
v Třebáni 1980 / 4. disk / a obsahují skladby
Noc
– zkrácená forma
Mráz
Barva
sněhu
Starej
kalendář
Bloudící
sám v sobě
Slzy,
rosa a kapky deště
Zpívaná
část repertoáru :
Vánoční písničky
Touha ♥
Písnička zimního děvčátka
Na
tváři úsměv, v srdci jed ♥
Zvonky Vánoc
Princezna
krátkovláska ♥
Havran
Spálil
jsem tvé dopisy
Sněhulák
První
den a noc Máje ♥
Vánoční sen
Hořké
slzy bezmocnosti ♥
Bílá zima
Skály
a úskalí ♥
Vánoce
Nemohu
být s tebou ♥
Koledníci
Hvězdy
a ty ♥
Na
rozloučenou ♥
Písničky
ku pohybu:
Tanec
sněhové vločky
Šťastné
ráno
Vůně
pomeranče
Otvírání
Dík
za sladké noci ♥
– instrumentální verze
Část repertoáru Evina prádla
/ 1987 – 1988 / na
4. disku tvoří skladby :
Praha
včera, dnes a zítra
Osvětová
Jihočeská
tancovačka
Světový
město
Na
dědince
Kocovina
lásky ♥
Losař
Noční
příměří ♥
Omyl
Není
ryba jako ryba
Scéna
z manželského života
bonus:
Milenka z roku X - demo
základu E.P., kapely šíleného názvu „Absolutně nekovbojské smíchovské
široké klobouky ze Žižkova a Libně“ /cca 1984/
♥
tímto symbolem jsou označeny písničky motivované mým platonickým,
později mileneckým a v závěru - aktualizace 2005, ve finále nevydařeným
manželským vztahem, dobou a okolnostmi jeho vzniku a vývoje, časů
nejen vždy pouze idylických.
Na
závěr bych pár slov věnoval zmínkám o některých bývalých spoluhráčích,
kteří buď nezaměnitelně napomáhali formovat výsledný tvar mých projektů,
a to přímo aktivní účastí na nich, tak i vzájemným spolužitím
nezapomenutelné doby plné zaníceného entuziasmu a snahy dostat ze sebe
maximum toho, co nám bylo sudičkami dáno do vínku.
-
bratra Michala, jehož jemnou a plnou hru na bicí jsem v pozdějších
seskupeních silně postrádal, pohltila během času jazzová scéna, i když díky
zdravému základu se z něj nikdy opravdový, typicky netolerantně
zaslepený jazzman nestal. Po Klikaro-Havelkově OPSO a obživném působení u
Hybše stál u zrodu kapel ESP a Hot Line, doprovázel M. Prokopa, R. Müllera
či s Jandimbandem S. Jandy J. Koubkovou /nemůže jí dodnes přijít příliš
na jméno, ačkoli jsem se sám přesvědčil, že umí posluchače zaujmout a
pobavit jako málokdo z naší jazzové scény/. V současné době je
aktivní u J. Stivína a L. Andršta.
-
Michal Pavlík zůstal
věrný rocku. Po J. Kratochvílové působil v 5 P L. Pospíšila a též
v CK Vocalu, kam se dostal
skrze spolupráci s folkařem P. Lutkou. Následovalo SLS L. Semelky, Tango
s M. Imrichem, dlouholeté kapelničení u K. Zicha, Vítkovo kvarteto a
poslední sestava G&B Petra Nováka. Dosud spolupracuje s K. Kahovcem,
jeho hlavní stájí je již vícero let Českomoravská hudební společnost.
Vzhledem ke své hudební univerzálnosti jednu dobu obživy řešil hraním
na dudy na mostě Karla IV. Jeho aranžérská dovednost
a moje invence prvotních nápadů z nás tvořily vcelku produktivní
dvojici.
-
Roman Štefl se
sice na dochovaných nahrávkách takřka neobjevuje, přesto v podstatném
období byl platným členem Nemesis a spoluiniciátorem různých vystoupení v DD
i častých jamsession při toulavém i pijáckém stylu života svobodných a
svobodymilovných mládenců. Pod vlivem nové vlny zosnoval vznik kapel Chodská
lidová a Ratataplan. Nyní se pohybuje spíš ve vodách popu, pod jeho křídly
se stala úspěšnou I. Czáková, napsal a natočil album pro J. Korna a je
majitelem studia Kiwi. Při občasných setkáních s ním cítím, že na
léta našeho hudebního mládí vzpomíná se stejně pozitivní nostalgií
jako já.
-
Luboš Havlák
se nám nezapomenutelně představil při první zkoušce, kdy
vystřihl svůj part doslova z listu ještě plujícího vzduchem, stejně
jako citem pro improvizaci. Jeho housle charakteristicky dokreslovaly zvuk naší
kapely, dnes znějí v koncertních síních určených vážné hudbě,
kde vydobyl významné postavení se svým smyčcovým kvartetem, nesoucím
zprvu jeho jméno a nyní se svolením dědiců jméno
B. Martinů.
epilog
Ani jsem, netušil, jak zprvu víceméně racionální snaha encyklopedického zachycení a uchování přepisů vetchých pásků, doplněných několika průvodními informacemi přeroste v rozsáhlou brožuru silně osobního charakteru.
Natažením první staré nahrávky do počítače, dlouho založené mezi spoustou dalších neposlouchaných kazet, jako bych pootevřel Pandořinu skříňku, vrzl dveřmi třinácté komnaty, vypustil dlouho čekajícího ducha mého pozapomenutého světa z lampy.
Fotografie, texty a hloubání nad časovou osou mi dalo nahlédnout do křišťálové koule minulosti, z pomalu již mizejících par v mém vědomí znovu zjasnily pomalu blednoucí tváře přátel stejně jako tváře, -ač lidské, děsivější odrazem svého nesvědomí než noční můry, oživily se chvíle, na které by se nemělo zapomínat stejně jako ty, které bych nechtěl znovu prožít.
Doufám, že spřízněným pamětníkům se vybaví alespoň část toho dobrého, že se jim podaří stejně jako mně vyplout proti proudu času, nahlédnout zpět do let, která se již nikdy nevrátí.
Poděkování :
-
kráse přírody a dívek a žen za inspiraci
-
dětem z DD za chuť pro ně a s nimi tvořit
-
Michalovi Němečkovi, rockovému guru a v 70. letech vzácnému šiřiteli
prohnilé kapitalistické schizofrenní hudby do našeho pořádkumilovného
vzkvétajícího socialistického státu za mé nasměrování k bigbítu
/ať mu Pumpa nikdy nezamrzne!/
-
M. Pavlíkovi za dlouholetou nezištnou spolupráci jak na mých sólových
projektech z hlubin minulosti i relativně nedávných, tak v době E.P.
-
straně a vládě, že šla kam patřila /nechť je jí prdel domovem na věčné
časy a nikdy jinak!/
Nepoděkování
:
-
zasranýmu bolševikovi, normalizaci a armádě za vše, co nejen pro mne udělali
-
starýmu Hejnovi za všechno to, co dělal proti mně. Budiž mu země lehká, ač
život s ním byl pravým opakem
dopsáno
v den mých 46. narozenin
v Praze dne 12.1
.L.P. 2001
Jednotlivé
disky obsahují skladby :
1.disk
„Čas
dětských her“
1.
TNZ 2. Konec corridy
3. V lesním labyrintu 4.
Byl jednou jeden král 5. Usínání
6. Z vodní říše 7.
18. zastavení jara 8. Noc v pralese
9. Záliv
„Zase
o krok dál“ :
10.
V zemi půlnočního měsíce /
Šavle a meče – Zase doma / 11. Invaze 12.
Jaro 13. Dobrá nálada
14. Co by kráva lehla 15.
Houpací koník 16. Chýše v bažinách
17. Vlak setrvačnosti 18.
Konečně vypadl a byl polit 19. Svítání
20. Oáza 21. Loučení s létem
2.disk
„Chtěl
jsem to říct než odejdu“
1.
Píseň z korun stromů – part I 2.
Srpnové odpoledne 3. Barva sněhu
4. Trocha kouře neuškodí 5.
Zpožděný rychlík 6. Noční
karneval 7. Pohled z okna
8. Radujme se, veselme se 9.
Předzvěst října 10. Odjíždím v dál
11. Opuštěné děti 12. Sám
v ulicích nočního města 13.
Černý tanec
14. Od Šumavy po Třebáň 15.
Vzpomínka na jeden den 16. Svět,
po kterém šlapeme 17. Vesmírný
prostor 18. Nebuďte mrtvé
19. V zimě i v létě 20.
Blues dětského pokoje 21. Píseň
z korun stromů – part II
+
bonus demo : 22.
budoucí Princezna krátkovláska 23.
Chvála bláznovství
3.disk
„Nemesis
- Rudý koutek“
1.
Noc masožravých budíků 2. Z bláta
do louže 3. Naděje 4. Bludný kruh 5.
Jízda králů 6. Mraky
7. Brontosaurus by to nepřežil 8.
Žlutá, tak trochu do růžova 9.
Chýše v bažinách10. Souhvězdí zimní oblohy
11. Zasněný krkavec
+
bonus demo : 12. Okno v dešti
13. S vámi je mi fajn 14.
Bajka blues 15. Půlnoční vlak - část
16. Podzim- téma 17. Toulky
- fragment 18. Jarní
probuzení 19. Vzdálená láska
4.disk
„Nemesis - studio Třebáň“
1.
Noc 2. Mráz
3. Barva sněhu 4. Starej
kalendář 5. Bloudící sám v sobě
6. Slzy, rosa a kapky deště
+bonus
: 7. Údolí snů
Evino
prádlo :
8.
Praha včera, dnes a zítra 9. Osvětová
10. Jihočeská tancovačka 11.
Světový město 12. Na Dědince 13.Kocovina
lásky 14. Losař
15. Noční příměří 16. Omyl 17. Není
ryba jako ryba 18. Scéna z manželského
života
+
bonus demo : 19. Milenka z roku
X 20. Imperátor - DD track
5.disk
„Dětský
domov“
1.
Touha 2. Na tváři úsměv,
v srdci jed 3.
Princezna krátkovláska 4.
Spálil jsem tvé dopisy 5.
První den a noc Máje 6.
Hořké slzy bezmocnosti 7.
Skály a úskalí 8. Dík za
sladké noci 9. Šťastné ráno 10.
Vůně pomeranče 11. Otvírání 12.
Čarovná noc 13.Tanec sněhové
vločky 14. Písnička zimního děvčátka
15. Zvonky Vánoc 16. Havran 17. Sněhulák
18. Vánoční sen 19. Bílá zima
20. Vánoce 21. Koledníci
22. Hvězdy a ty 23.Na rozloučenou
+
bonus demo : 24. Nemohu být s tebou 25.
Chvíle smutku – DD verze